1981: Eldense verenigingen

De annexatie door de gemeente Arnhem maakte veel los in Elden. Mede daardoor, en door het afbranden van het Eldens JeugdgeBouw (Eljebo), werd in 1981 de Dorpsvereniging Elden opgericht. Deze vereniging maakte zich vanaf het begin sterk voor Elden op allerlei gebieden, van ruimtelijke ordening tot identiteit. Nadien zijn nog vele andere verenigingen opgericht, zoals de Stichting Evenementen Elden (SEE) en de Stichting Het Eldens Landschap. In 1982 werd in Café de Betuwe, vanuit de Dorpsvereniging, de Historische Kring Elden opgericht. In de beginjaren organiseerde de Dorpsvereniging de Eldense Dag (eerste editie op 3 juli 1982, inmiddels heet het de Eldense Draai) en het Oogstfeest (eerste editie op 13 augustus 1983). Deze feesten vinden nog steeds plaats, zij het onder de vlag van de SEE.

Zoals gezegd hebben deze verenigingen veel betekent voor Elden, iets wat zij nog steeds proberen te doen. Een voorbeeld is dat de Historische Kring Elden op 7 december 1986 de naam van Bonifatius weer wist te verbinden aan het Hervormde kerkgebouw. Ook meldde de Dorpskrant (uitgave van de Dorpsvereniging Elden) van mei 1987 de aankondiging van de ruiming van graven op het Lucaskerkhof. Het betrof hier graven van voor 1958 waarvan de grafrechten inmiddels verlopen zijn. Voor de Historische Kring was dit aanleding tot de actie tot behoud van een aantal grafstenen. Enkele historisch belangrijke graven en grafstenen bleven behouden.

De Dorpsvereniging Elden werd ook fysiek aanwezig in Elden. Op 15 december 1990 wordt het Dorpshuis onder de naam ‘Dorpshuis/Ons Gebouw’ geopend. In 2013 volgde de Historische Kring Elden, toen werd de Noodwoning als onderkomen van deze vereniging geopend