1966: Elden, gemeente Arnhem

Al voor de Tweede Wereldoorlog breidde de stad Arnhem uit naar de zuidkant van de Rijn. Tot die tijd was dit nog voornamelijk op gebied dat al tot de gemeente Arnhem hoorde. Na de oorlog was er echter nog meer bouwruimte nodig voor Arnhem, en besloot men delen van de Eldense- en Malburgse (toen gemeente Huissen) Polder bij Arnhem te betrekken en te laten bebouwen. Dit leidde tot veel protest bij de Eldenaren. Op 7 oktober 1965 richtten vooraanstaande Eldenaren zich tot de Eerste Kamerfracties betreffende de annexatie van Elden door Arnhem. Het mocht niet baten. Op 1 maart 1966 wordt de grenswijziging van kracht waardoor Arnhem het dorp Elden binnen haar grenzen krijgt. In Elden spreekt men van de annexatie door Arnhem. In een nacht verhuizen 2000 inwoners van Elst naar Arnhem. Dit had vele gevolgen. Zo moesten sommige Eldense straten hun naam veranderen doordat de straatnaam al voorkwam in de gemeente Arnhem. De Akkerstraat werd bijvoorbeeld de Hennepstraat. Ook de onteigening van de Eldense boeren in het gebied waarop nieuwe wijken moesten komen, had een grote impact. Toch was in 1966 nog niet de gehele Eldense Polder bij de gemeente Arnhem getrokken. Pas op 1 januari 1974 komen Rijkerswoerd en De Laar (zuidkant) bij de gemeente Arnhem.

De annexatie had ook grote gevolgen voor de Eldense (dorps)identiteit. In 1977 ‘verdwijnt’ Elden uit de telefoongids. Ook krijgt Elden op een gegeven moment komborden met de aanduiding ‘Arnhem’. Dit was een doorn in het oog voor vele Eldenaren. In de jaren voor 1983 werden deze komborden dan ook steevast met witte verf overgeschilderd om er Eldense komborden van te maken. Mede door toedoen van de in 1981 opgerichtte Dorpsvereniging Elden werden op 5 november 1983 de aanduiding Arnhem verandert, door plaatsing van andere komborden, in ‘Elden, Gemeente Arnhem’. Nog steeds is Elden echter geen officiĆ«le plaats, maar wordt het formeel vooral gezien als dorpse wijk van Arnhem. Tot op heden wordt af en toe geprobeerd dit te veranderen. Zo was er in 2009 een korte politieke discussie in de gemeente Arnhem om Elden als zelfstandig postcodegebied terug te krijgen.

Sinds Elden bij de gemeente Arnhem hoort zijn diverse personen en verenigingen bezig geweest om de dorpse en Eldense identiteit te behouden. Op 21 september 1987 wordt bijvoorbeeld het Postagentschap in de Klapstraat geopend. Op deze dag wordt ook het wapen van Elden gepresenteeerd. Toen Elden een paar jaar een onafhankelijke gemeente was, werd besloten geen wapen te voeren. Het nieuwe, onofficiƫle wapen bestaat uit de gemeentewapens van de gemeenten waartoe Elden (heeft) behoort, een aanduiding van de rivier de Rijn en een aanduiding van Elden (drie witte pruimenbomen op een blauwe achtergrond).

Wapen Elden